Betrokken en tevreden stakeholders
Betrokken, betrouwbaar en deskundig zijn al van oudsher centrale kernwaarden in onze missie. In 2024 voerden we het tweejaarlijkse klanttevredenheidsonderzoek uit onder stakeholders. Kapiteins waardeerden onze loodsdienstverlening bijzonder hoog met een 9,2. Dit zien we als een sterk signaal dat de samenwerking tussen de havenmeesters en de loodsen intensief is en onze dienstverlening van hoge kwaliteit. De havenmeesters gaven het Loodswezen een 9,2 en ‘professionaliteit loods’ werd met een 9,5 gewaardeerd.
Viering 35-jarig bestaan
Op 7 maart versterkten we in Rotterdam de banden met onze stakeholders tijdens het uitgestelde symposium ter ere van 35 jaar verzelfstandiging van Nederlands Loodswezen. Tegelijkertijd organiseerden we het symposium ‘Innovatie en verduurzaming naar de toekomst’, waarin we met nautische partners de dialoog aangingen.
De genodigden waren enthousiast over de interactieve aanpak en de mogelijkheid om mee te denken over de toekomst van Nederlands Loodswezen. Hun inzichten droegen merkbaar bij aan verbeteringen binnen onze organisatie en werkprocessen. Daarom herhalen we deze sessies in de toekomst en nemen we de geleverde input mee in de ontwikkeling van het nieuwe beleidsplan voor de periode 2025-2030.
“Mensen waren enthousiast dat ze tijdens het symposium ter ere van 35 jaar zelfstandig Nederlands Loodswezen konden meedenken over de toekomst.”
Barbera Silvis, secretaris Nederlandse Loodsencorporatie
Klanttevredenheidsonderzoek
In het tevredenheidsonderzoek dat we het afgelopen jaar hebben gehouden, waarderen kapiteins, havenmeesters, rederijen en agentschappen onze dienstverlening met een score van gemiddeld een 9. Daar zijn we blij mee. Het Loodswezen wordt gezien als een gewaardeerde en vakkundige partij in de keten.
Aanbevelingen lagen op het vlak van het blijven delen van onze toekomstvisie. Met name als het gaat om onze missie en visie, of over duurzaamheid en innovatie. Daarnaast werd aanbevolen om te blijven investeren in communicatie en professionaliteit en om de rol van sparringpartner en adviseur te intensiveren en te behouden.
“Met alle uitdagingen waar we als maritieme sector gezamenlijk voor staan, is het een goede ontwikkeling dat we elkaar als stakeholders vanuit gemeenschappelijke doelstellingen steeds beter weten te vinden. Of het nu gaat om veilige navigatie, duurzame inzetbaarheid van mensen of werken aan ons maatschappelijke imago, samen kunnen we vaak succesvoller zijn.”
Nathan Habers, Hoofd Communicatie en Externe Betrekkingen Koninklijke Vereniging van Nederlandse Reders (KVNR)
Loodswezen vervult een sleutelpositie in de logistieke keten. Onze ketenpartners mogen dan ook altijd rekenen op een vlekkeloze uitvoering van onze taak. We blijven evalueren en verbeteren om onder alle omstandigheden ons werk veilig en vlot uit te voeren. Daarbij gaat het niet alleen om onze eigen processen en planningen; er is nog veel efficiencywinst in de keten te behalen door een hechtere samenwerking tussen alle partijen in de haven. Als Nederlands Loodswezen dragen wij daar graag aan bij. De data die wij verzamelen en analyseren, delen we graag met ketenpartners. Processen en planningen stemmen we op elkaar af.
We nemen de resultaten van het Klanttevredenheidsonderzoek ook mee in onze kwaliteitsverantwoording over 2024. Hieronder zijn de belangrijkste resultaten weergegeven:



