In de onderstaande tabel is een vergelijking opgenomen tussen het werkelijke resultaat en het begrote resultaat over 2022.
(in duizenden EUR) | Begroot | Werkelijk | Verschil |
2022 | 2022 | 2022 | |
Opbrengsten | |||
Loodsgelden | 216.974 | 228.177 | 11.203 |
Andere tarieven | 263 | 196 | -67 |
Overige inkomsten | 423 | 447 | 24 |
Opbrengsten exploitatierekening | 217.660 | 228.820 | 11.160 |
Kosten | |||
Arbeidsvergoeding loodsen | 104.762 | 105.476 | 714 |
Beloodsen en plannen | 73.285 | 76.561 | 3.276 |
Overige regionale kosten | 12.061 | 11.512 | -549 |
Overige landelijke kosten | 15.628 | 15.357 | -271 |
Publiekrechtelijke beroepsorganisatie | 6.766 | 6.328 | -438 |
Vermogensvergoeding | 5.158 | 4.943 | -215 |
Totaal kosten | 217.660 | 220.177 | 2.517 |
Exploitatieresultaat | 0 | 8.643 | 8.643 |
De hogere omzet loodsgelden wordt veroorzaakt door een hogere gemiddelde omzet per loodsreis (3,2%) en door een hoger aantal geloodste scheepsreizen dan was begroot (1,9%). Daarnaast is de omzet loodsgelden hoger doordat de frequentiekorting lager was dan begroot (8,2%). Door een lager aantal calls in verhouding met het aantal reizen dat gemaakt is door containerschepen, komen deze schepen in lagere treden van de kortingsmatrix en daalt de korting.
Bij de kosten zijn de kosten arbeidsvergoeding voor de inzet registerloodsen € 714.000 hoger dan begroot. De vergoeding voor directe loodsuren is hoger dan begroot, doordat het aantal gerealiseerde reizen hoger ligt dan begroot. Daarnaast is de vergoeding voor indirecte loodsuren lager ten opzichte van de begroting. De afname wordt voornamelijk veroorzaakt door een lager aantal beschikbaarheidsuren en opleidingsuren.
De hogere kosten voor beloodsen en plannen worden grotendeels veroorzaakt door de hogere kosten voor de vaartuigen. De kosten voor de inzet van de vaartuigen zijn gestegen door de hogere brandstofkosten en hogere kosten voor het onderhoud van de vaartuigen.