Tarieven en toezicht 

In de Loodsenwet is bepaald dat de ACM de loodsgeldtarieven vaststelt voor de schepen die de Nederlandse havens aandoen. Op basis van een voorstel van het Loodswezen stelt de ACM vóór 1 januari van ieder jaar deze tarieven vast. Na deze tariefvaststelling zijn de risico‚Äôs van onvoorziene kosten en/of een minder dan vooraf voor het jaar ingeschat aantal geloodste scheepsreizen geheel voor de registerloodsen.

De twee belangrijkste elementen van het tariefvoorstel zijn de begrote kosten en het aantal te verwachten te loodsen scheepsreizen, exclusief de dienstverlening aan de Vlaamse Scheldehavens. Voorafgaand aan het indienen van dit tariefvoorstel bij de ACM vindt er een consultatie plaats met vertegenwoordigers van bij ministeriële regeling aangewezen openbare lichamen betrokken bij het bestuur van één of meer zeehavens en representatieve organisaties van ondernemers in het scheepvaart- en havenbedrijf. Zij worden in de gelegenheid gesteld hun zienswijze op het voorstel kenbaar te maken.

Gezien de impact van de coronacrisis op de reizenraming voor 2021 heeft het Loodswezen de ACM verzocht om het tariefvoorstel later in te dienen (15 oktober) en heeft de consultatie ook later dan gebruikelijk plaatsgevonden.

In het Tariefvoorstel 2021 is uitgegaan van de reizenraming van Ecorys van september 2020, die is gebaseerd op de gerealiseerde reizen tot en met augustus 2020. Bij de raming is verder rekening gehouden met een impact van het coronavirus op de economische ontwikkelingen op basis van het basisscenario van het CPB van september 2020, alsook met de impact van de Loodsplicht Nieuwe Stijl en de Brexit. Op basis van het tariefvoorstel heeft de ACM het loodsgeldtarief voor 2021 vastgesteld op plus 3,41%. De raming van 90.712 reizen is de meest waarschijnlijke uitkomst van het model als middenwaarde van een bandbreedte tussen minimaal 88.693 reizen en maximaal 92.732 reizen.

In onderstaande grafiek is de gemiddelde macrotariefmutatie van de loodsgeldtarieven opgenomen (de blauwe lijn). Dit betreft het totaal van de macromutatie van de tarieftabellen en het macro-effect van de aanpassingen in de tarieven vanwege invoering G2016 en het schema frequentiekorting. Deze mutatie is afgezet tegen de CBS-prijsindex (rode lijn) en CBS-index cao-lonen (gele lijn).