Onze dienstverlening is alleen mogelijk met voldoende betrouwbare en duurzame beloodsings- en ondersteunende middelen.

Samenstelling vloot

 

Aantallen in 2020

Maximale snelheid

Maximale golflengte waarbij beloodsingsmiddel kan worden ingezet (inschatting)

    

Loodsvaartuigen (stationsschepen) - P-klasse

3

16 knopen

Tussen 2,8 en 3,5 meter

Jollen

8

28 knopen

Tussen 2,8 en 3,2 meter

SWATH-tenders

2

18 knopen

Circa 3,5 meter

Jetgedreven tenders (Discovery-klasse)

6

28 knopen

Circa 2,8 meter

Jetgedreven tenders (Aquila- en L-klasse)

10

28,5 knopen

Circa 2,8 meter

Jetgedreven tenders (M-klasse)

1

28 knopen

Circa 2,8 meter

Stalen schroef tenders

2

20 knopen

Circa 2,8 meter

Davitsystemen

Na de Pollux in 2019, onderging de ‘Procyon’ in 2020 een grondige verbetering. Het is ons tweede loodsvaartuig dat volledig is uitgerust met de nieuwe davitsystemen van SMST. De ervaringen hiermee zijn positief. In 2021 volgt de Polaris.

'Mira’ en ‘Luna’

In 2020 was de oplevering van de jetgedreven loodstender ‘Mira’, de eerste representant van de M-klasse. Het gewicht van dit schip is in vergelijking met de L-klasse teruggebracht van 54 naar 40 ton. Er is daardoor minder motorvermogen nodig om op de vereiste snelheid te komen. Dit levert een aanzienlijke brandstofbesparing op alsook minder uitstoot. We doen onderzoek om de vaareigenschappen te verbeteren. Verder hebben we in 2020 de ‘Luna’ uitgerust met MAN-motoren. Voor deze overstap van Caterpillar naar MAN is vooral gekozen vanwege de lichtere motoren. Hiermee kunnen we ook het brandstofverbruik en de uitstoot verminderen.

Oplevering navigatiesensor

In 2020 is in samenwerking met AD Navigation A.S. een nieuwe navigatiesensor ontwikkeld. Deze navigatiesensor voorziet de loods tijdens zijn werk aan boord van essentiële informatie. Door gebruik te maken van de laatste ontwikkelingen in technische componenten en satelliettechnieken is de sensor ten opzichte van de vorige generatie sensoren licht in gewicht. Ook is hij qua informatievoorziening zeer accuraat en voorziet hij de loods van betrouwbare navigatie-informatie over onder andere de positie, de snelheid en de koers van het schip waarop de sensor is geactiveerd.

Een nieuwe navigatiesensor, die in 2020 is ontwikkeld, voorziet de loods aan boord van essentiële informatie

Richard Donselaar, Manager Informatievoorziening

Nieuwe navigatiesoftware

In 2020 is in samenwerking met QPS de navigatiesoftware ‘Qastor’ gemoderniseerd. Deze software draait op de laptop die de loods aan boord meeneemt en voorziet in belangrijke informatie voor een veilige navigatie. De applicatie is gebaseerd op een nieuw ontwerp en is dus vanaf de basis opnieuw gebouwd. Dit resulteert in een applicatie die op alle mogelijke digitale apparaten is te gebruiken. Verder is de applicatie op een modern software-ontwikkelplatform gerealiseerd. Hierdoor is uitwisseling van informatie uit andere bronnen makkelijk te realiseren. Met deze ontwikkeling is een stuk verouderde software vervangen en zijn we in staat om toekomstige informatiebehoeftes te beantwoorden.

Slim omgaan met materieel

We werken aan de optimale inzet van onze middelen. Zo doen wij op dit moment samen de leverancier van onze scheepsmotoren een onderzoek naar asset intelligence, oftewel slim omgaan met je materieel. Sensoren zoeken aan boord naar afwijkingen. Het doel is storingen in een vroegtijdig stadium te signaleren en uitval te voorkomen. Een ander project waaraan we meedoen, is het Marconi-project. Een samenwerking met o.a. de Universiteit Twente, de Technische Universiteit Eindhoven, de Koninklijke Marine en Boskalis. In dit project gaan we op zoek naar just in time-onderhoud en de optimale logistieke afhandeling van onderhoud en reservedelen.